woensdag, maart 12, 2003

Ingezonden stuk



(staat op de website van Theo van Gogh, bij : U schreef)

Beste Theo,
Dit verhaaltje heb ik op 22 december verzonden naar het NRC .
Nog geen antwoord, dus het was prullebakvoer .
Niet erg. Maar het was een aardig stukkie .
grjoep
pj steinmeijer
===========

Geachte Redactie ,
Op zoek naar een e-adres van Elsbeth Etty kwam ik nergens.
Op zoek naar een e-adres van de sectie 'columns' kwam ik ook nergens.
Dus maar zo:
-----------------------------------------------------------
Geachte mevrouw Etty,

In het 'magazine' van de Volkskrant van zaterdag 22/12 wordt door Jan Tromp uit een column van u 'geciteerd'.
==========
" Ze reed op de fiets door de stad, passeerde een vrouw met een hoofddoek achter een kinderwagen. Twee mannen in trainingspakken liepen voorbij en briesden : Bin Laden-teef, Bin Laden-teef ."
==========
Ik ga er van uit dat dit een juiste weergave is, zonder meer gegevens is de betreffende column helaas niet te achterhalen. Ik ben eens gaan rekenen :

* Stel dat u een halfuur per dag door -stel- de Pijp (woon ik) of door de Indische Buurt fietst, dan komt u naar schatting per dag honderd hoofddoekdames-met-kinderwagen tegen.
* Stel dat één op de tien van die dames de hele dag gevolgd worden door twee heren-in-trainingspak.
* Stel dat die heren om de vijf minuten zeer luid roepen "Bin Laden-teef ".
(gesteld dat zoiets geen volksoproer heeft veroorzaakt)
* Stel dat u rustig fietst, dan bent u naar ruime schatting vijftien seconden op luisterafstand.
* Stel dat het uitspreken van die woorden drie seconden kost. (gesteld dat zulke heren dat kunnen bedenken en uitspreken)

Dan is de kans dat u dit sinds 11 september '02 echt hebt meegemaakt één op de miljard (Plus of min vijfhonderd miljoen).

Ik denk dus dat u liegt. En dat u daar mee weg komt is triest.

Of : niemand leest wat u schrijft. Of : uw lezers zijn oliedom. Of ze zijn gevoelig voor propaganda. Wat zo'n beetje hetzelfde is.

Ik weet niet wat erger is :
Een liegende columniste, domme lezers of propaganda als middel.
Het wordt nog wat, in '03, als het doel de middelen blijft heiligen.

Hoe heet het nieuwste ook weer ? O, ja : Preventieve oorlog.

grjoep
pj steinmeijer