Aflevering 3
Het gebied tussen de horizon en u .
Als u bijna overal water ziet en er alleen maar zand is vlak voor u in de havenkom en heel in de verte op Vlie ('3 uur') is het vloed .
Als u heel veel zand ziet en een beetje water in de haven en een smalle strook water van net voor de haven tot aan Vlie is het eb .
Dat lijkt logisch, maar het is het verschil veel ingrijpender dan u verwacht. Het lijkt alsof u kunt (en moet) lopen naar Harlingen .
Waterwegen : Ordening in de chaos .
In feite kijkt u naar een landschap dat bestaat uit een stelsel meer of minder bevaarbare waterwegen tussen zandplaten die steeds onder water verdwijnen .
Op de boot naar Terschelling bent u gegarandeerd in verwarring geraakt waar u zat en waar u heenging, op het eerste gezicht lijkt het alsof het schip als een soort aangebrande kip van links naar rechts voer en nergens uitkwam, maar met wat toelichting snapt u de bedoeling van al dat gevaar … .
Hier zal ik een poging doen die wegen te duiden aan de hand van de route die u de boten ziet nemen .
verderop zal blijken dat de sport is te zien wie waar vaart en waarom …..
Als uw boot terugvaart naar Harlingen doet ze het volgende :
Vlak voor de haven gaat de veerboot scherp stuurboord uit het Schuitegat in.eerste zig . Vroeger kon ze doorvaren richting Vlie (‘3 uur’), maar daar staat nu 1.80 m bij NAP, te weinig voor de 2,60 die de FRIESLAND steekt en de 4.00 die ze nodig heeft. Uit nood heeft men een smal Verbindingskanaal gegraven, halverwege Vlie ziet u de veerboot linksaf daarin varen, tweede zig , en schijnbaar terugvaren. Na een tijdje lijkt het alsof ze naar Lauwersoog (’10 uur’) op weg is, totdat ze weer een scherpe bocht maakt, nu naar rechts, derde zig, de Westmeep in .
Dit is de belangrijkste vaarroute van en naar West .
* Wanneer je vanaf West rechtsaf door zou varen :
Als je niet te diep steekt kun je voorbij het Verbindingskanaal in het Schuitegat doorvaren en via een slinger aan het einde in de Vliestroom uitkomen. Veel charters doen dat voor de lol, en verder iedereen om tijd te besparen, zoals de boten van Noordgat, en soms de Koegelwiek.
Uiteraard kun je zo ook naar West toe vanuit de Noordzee en de Vliestroom .
* Als je vanaf West linksaf zou varen :
Wie je niet te diep steekt kan je linksaf het wantij over naar Ameland, richting Riepel, Noorderbalgen en (o, ja) Oosterom .
Leuk voor charters, zieljachten en de (af en toe) lijnboot naar Ameland .
Wordt vervolgd: de Westmeep in en wat er daarna zoal gebeurt .....
grjoep
steinmeijer.net
Eb en Vloed
Het gebied tussen de horizon en u .
Als u bijna overal water ziet en er alleen maar zand is vlak voor u in de havenkom en heel in de verte op Vlie ('3 uur') is het vloed .
Als u heel veel zand ziet en een beetje water in de haven en een smalle strook water van net voor de haven tot aan Vlie is het eb .
Dat lijkt logisch, maar het is het verschil veel ingrijpender dan u verwacht. Het lijkt alsof u kunt (en moet) lopen naar Harlingen .
Waterwegen : Ordening in de chaos .
In feite kijkt u naar een landschap dat bestaat uit een stelsel meer of minder bevaarbare waterwegen tussen zandplaten die steeds onder water verdwijnen .
Op de boot naar Terschelling bent u gegarandeerd in verwarring geraakt waar u zat en waar u heenging, op het eerste gezicht lijkt het alsof het schip als een soort aangebrande kip van links naar rechts voer en nergens uitkwam, maar met wat toelichting snapt u de bedoeling van al dat gevaar … .
Hier zal ik een poging doen die wegen te duiden aan de hand van de route die u de boten ziet nemen .
verderop zal blijken dat de sport is te zien wie waar vaart en waarom …..
Als uw boot terugvaart naar Harlingen doet ze het volgende :
Vlak voor de haven gaat de veerboot scherp stuurboord uit het Schuitegat in.eerste zig . Vroeger kon ze doorvaren richting Vlie (‘3 uur’), maar daar staat nu 1.80 m bij NAP, te weinig voor de 2,60 die de FRIESLAND steekt en de 4.00 die ze nodig heeft. Uit nood heeft men een smal Verbindingskanaal gegraven, halverwege Vlie ziet u de veerboot linksaf daarin varen, tweede zig , en schijnbaar terugvaren. Na een tijdje lijkt het alsof ze naar Lauwersoog (’10 uur’) op weg is, totdat ze weer een scherpe bocht maakt, nu naar rechts, derde zig, de Westmeep in .
Dit is de belangrijkste vaarroute van en naar West .
* Wanneer je vanaf West rechtsaf door zou varen :
Als je niet te diep steekt kun je voorbij het Verbindingskanaal in het Schuitegat doorvaren en via een slinger aan het einde in de Vliestroom uitkomen. Veel charters doen dat voor de lol, en verder iedereen om tijd te besparen, zoals de boten van Noordgat, en soms de Koegelwiek.
Uiteraard kun je zo ook naar West toe vanuit de Noordzee en de Vliestroom .
* Als je vanaf West linksaf zou varen :
Wie je niet te diep steekt kan je linksaf het wantij over naar Ameland, richting Riepel, Noorderbalgen en (o, ja) Oosterom .
Leuk voor charters, zieljachten en de (af en toe) lijnboot naar Ameland .
Wordt vervolgd: de Westmeep in en wat er daarna zoal gebeurt .....
grjoep
steinmeijer.net
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home