zondag, maart 06, 2005

'The Cruel Sea'

(alle links verwijzen naar relevante pagina's op het internet)

Nicolas Montsarrat schreef een beroemd boek, 'The Cruel Sea', over de belevenissen van de Compas Rose, een korvet (sloop) van de
Flower class. Als dat schip getorpedeerd wordt krijgt de bemanning een nieuw schip, de Saltash, een korvet van de Modified SwannClass .

Een schip van die klasse wordt binnenkort naar Liverpool gehaald en krijgt, net als
HMS Belfast (dat nu aan de Theems ligt afgemeerd) , de status van monument .

Daar is natuurlijk een reden voor, dit verhaal legt iets daarvan uit ..................

Iedereen kent de verhalen over de WWII duikbootoorlog op de Atlantische Oceaan; sommigen weten zelfs dat die in maart '43 gewonnen werd door de Geallieerden. Dat is niet helemaal waar. Vanaf '43 waren de Engelsen de jagers en liepen de U-Boote ernstige risico's .

Duikboten waren aan het oppervlak sneller dan een konvooi en hadden in de eerste jaren het initiatief van plaats en tijd. Overdag laadden ze hun accu's achter de horizon, tuften een stukje vooruit en doken onder, wachtend op wat ging voorbijkomen .

De RN zat krap in geld, schepen en personeel en had uit nood een heel stel goedkope 'sloops' laten bouwen, de Flower class, ietsje sneller (14kn) dan een convooi, een kanonnetje erop, en een heel stel dieptebommen erin. Simpel schip, een RNR officier en een burgerbemanning waren genoeg om een aanvaller te hinderen. Hinderen, niet meer, maar geter kon toen niet .

De eerste echte aanpak van de onderzeebootbestrijding kwam uit de lucht, er werd een langeafstandsversie van de B24 gemaakt, die het acculaden overdag ernstig hinderden, en zelfs 's nachts maakten Sunderlands met een zoeklicht en later radar het ook nog eens moeilijk. Minivliegdekschepen en wegwerp-Hurricanes waren ook vroege ideeën, maar het bleef behelpen .

In '43 begon de Admiraliteit de zaken op orde te krijgen, ze kwam met de Modified Black Swann class, officieel nog een 'sloop', maar in feite een uitgeklede destroyer, net snel genoeg om een u-boot in te halen, simpeler en minder bewapening, maar een nieuwe sonar en veel, heel veel dieptebommetjes. Goedkoop, er werden er veel gebouwd .

Captain John Walker ontwikkelde een systeem om deze schepen als aanvalsgroep in te zetten, dat werkte, en hij werd een Held .

Hij was master op HMS Stork .

HMS Whimbrel is de enige va de klasse die nog bestaat en dat schip wordt nu naar de Mersey teruggehaald .

Nautisch Engeland in rep en roer.....
===============================
03.03.05 09.00

First Sea Lord Admiral Sir Alan West called in on one of the few surviving ships from the Senior Service’s sternest test – the Battle of the Atlantic.But this ship has been out of sight for British ship-spotters for some time, as HMS Whimbrel was sold to the Egyptians in 1949.Whimbrel – now ENS Tariq – retains many of the features which helped her and the rest of the Black Swan class of sloops defeat the German U-boats in one of the crucial campaigns of World War II.And now, six decades on, plans are in hand to return the 62-year-old warship to the UK as a permanent memorial.Admiral West toured ship at the Egyptian fleet’s Mediterranean base in Alexandria – where Tariq remains an impressive sight, barely changed from her late wartime appearance – during a visit to the country to foster ties between the two navies and improve co-operation at sea.Whimbrel was most recently used by the Egyptians as an accommodation vessel, until she was deleted from their fleet in 2002.The intention is to return her to Liverpool, from where the Battle of the Atlantic was directed, as a museum ship in time for the city taking on the mantle as European Capital of Culture in 2008.Just as HMS Belfast symbolises the era of the ‘big gun’, Whimbrel epitomises the escort ships featured in films such as The Cruel Sea.She served in the Atlantic, Arctic, at Normandy and the Far East, and was present at Tokyo Bay in 1945 when the Japanese officially surrendered.She comes from a distinguished class; HMS Starling destroyed 16 U-boats during the war, while HMS Amethyst famously escaped battered and bruised from communist Chinese forces in 1949 in the ‘Yangtze Incident’.Around £2m will be needed to bring Whimbrel home and turn her into a museum ship – and £300,000 has been collected to date.Details of the scheme are available from Conrad Waters at Two Beeches, Tilford Road, Hindhead, Surrey.


grjoep

http://steinmeijer.net