woensdag, augustus 20, 2003

Uit : Vliestroomnieuws

" Suske en Wieske op het Wad "


ofwel

" De Dappere Zeebelgen "



Op de avond van de 17de augustus gaat een Belgisch gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen, dat met een camper nabij De Cocksdorp op Texel staat, gezellig uit varen met rubberboot met buitenboordmotor. Hun oog is gevallen op het “onbewoonde” eiland in de verte, Vlieland. Daar wilden ze naar toe.

Door het zakkende water lopen ze vast op 2 mijl ten zuiden van het Posthuys. Ze laten de rubberboot achter en lopen naar het Posthuys alwaar zij met ene taxi richting Oost Vlieland gaan. Hier zoeken ze een overnachtingadres. Deze zijn echter of vol of te duur. Een aanbod om voor Euro 150 voor 5 personen te overnachten wordt afgeslagen. Uiteindelijk belanden ze ’s nachts op de jachthaven waar ze overnachten in de wasruimte, waar de kinderen ’s ochtends worden opgemerkt door het havenpersoneel.

Ondertussen hebben de ouders in het dorp 2 fietsen gehuurd en gaan terug naar het Posthuys om vervolgens met de fietsen het wad op te gaan om de rubberboot te zoeken. Als zij rond 11.30 uur nog niet te zijn en het water opkomt slaat de havendienst alarm en vaart de reddingboot Leng uit om te gaan zoeken. Ook de SAR helikopter stijgt op.

De ouders komen op dat moment gemoedelijk aanvaren met de 2 fietsen aan boord. Het plan is de fietsen in te leveren en vervolgens met de kinderen (2 Belgische en 1 Russisch) terug te varen. Daar steekt de KNRM echter een stokje voor aangezien deze trip over de Waarder gronden onverantwoord is.

De rubberboot wordt op de aanhanger van de wippertruck geladen en zo wordt het gezin naar het puntje van de Vliehors gebracht. Vandaar kon men dan zo oversteken terug naar Texel, ware het niet dat de rubberboot ondertussen lek was.

Daarop werd de reddingboot Leng weer opgeroepen die de familie terug heeft gebracht naar de Cocksdorp met in hun kielzog de lekke rubberboot. Rond 15.00 uur op 18 augustus kon de familie na dit avontuur van anderhalve dag weer tot rust komen in hun camper.

Vlieland, 19 augustus 2003
Reddingrapport VL2003-75