woensdag, april 09, 2003

Bonnenboekjes


Dinsdagmiddag twee uur : op de Piet Hein kade controleert de politie auto’s.
Een mooie val, in twee richtingen, een brede middenberm dient voor het nader ‘gesprek’.
Twee crossmotoren, een paar Golfjes, een busje, een sjieke Mercedes 4 x 4, bonnenboekjes.Vijftien, twintig man een halve werkdag en hoeveel administratie daarna ? Dertig, zestig mandagen totaal ?
Mij willen ze niet, maar ik vraag me af wat ze hier controleren .
De PH is een toevoersweg voor de tunnel, geen bijzondere brokkenracebaan, het is geen happy hour, drank kan dus de reden niet zijn. Wegenbelasting ? Dat is de moeite niet meer waard. Verzekering ? APK ? Misschien, maar daar hoeven ze je niet voor aan te houden. Lichten die het niet doen ? Overdag ? Wapens ? Hier ? Waarom hier speciaal ? Ook niet dus .
O, ja, er stonden bij begin (stoplicht) en eind (stoplicht) agenten met portofoons achter een lantarenpaal. Aha, het gaat vast om veiligheidsgordels, ga je dan denken. Dat is nou net iets waar de burgers veel last van hebben, heb ik begrepen. Nee, zo stom is de Politie niet. Zuivere wetshandhaving zal het dus zijn, midden op een zonnige dag, op de Piet Heinkade. Ausweis, bitte !
Auto’s aanhouden is gewoon een hele grote politiezeef, er zit altijd wel ergens een foutje en dus een verbaaltje. Hoe meer auto’s, hoe meer . .
. .
Ik wil exact weten wat deze dinsdagmiddag en die mandagen precies hebben opgebracht aan wetsovertredingen en hoeveel daarvan horen bij het lijstje zaken waar mensen over klagen omdat ze er dagelijks last van hebben. Zaken als -ik noem maar- nare junks, zwerfvuil, gejatte fietsen, opengebroken auto’s, gewapende overvallen en nog wat meer van die flauwe fortuyn-kiezers onzin .
Ik wil van de Commissaris weten wat het beleid is bij de inzet van agenten .
Dan begrijpen we pas waarom de Politie meer geld moet hebben .

Maar dat durft van Riessen niet, denk ik .
(Rapport van dinsdagmiddag 8 april, Piet Heinkade, actie rond twee uur 's middags .)

grjoep
steinmeijer.net